måndag 7 september 2009

Trappmattan

.
.
Nu är den svängda trappmattan klar och levererad. Här är den utlagd i sitt nya härliga hem. Nu återstår skenorna som ska hålla den på plats.
.
Tyvärr glömde jag att fotografera mattan utlagd platt på ett golv. Svängen gör att mattan ser ut som ett L eller kanske snarare ett J när den ligger platt.
.

.
Jag ritade av varje trappsteg och vävde dem en och en för bästa möjliga passform.
.

.


.
Eftersom mattan är svängd går det inte att att använda bommarna. Varpen sträckte jag med först 4 petflaskor med vatten och kompletterade sedan med 4 x 2 kg vetemjöl för att få tillräcklig styrsel.
.
.
Sen satte jag fast mattan med tre tvingar i framkant och två i bakkant.
.
.
Sen var det bara att väva så långt det gick att vinkla slagbommen.
.
Det var en riktigt rolig utmaning, som jag är väldigt glad att jag fick. Tack!
.
Allt gott,
.
Viktoria

16 kommentarer:

Ylle by heart sa...

Imponerande skickligt!
Det vore en fröjd att se i din vävstuga... jag kan verkligen sakna atmosfären i ett sånt rum!
Lustfyllt om något :-)
Det är såå beundransvärt med skickliga människor.

Life Looms Large sa...

Wow - great job!! I'm very, very impressed.

Sue

Annika sa...

Åh vad snygg o va fin den blev.... du ä då för duktig du...:) eftersom jag vet vilket jobb som ligger bakom så säger jag bara PUST..... o att väva snett... finurligt... det är ju svårt annars att få mattan snygg i trappen....:=)

Kram Annika

Anonym sa...

Imponerande! vilket jobb och vilken kreativitet. Snyggt jobbat!

Mejrams! sa...

Så snygg! Vilket jobb, jag blir verkligen imponerad av ditt hantverk. Hoppas jag får se dina mattor IRL någon gång. Kram Merja

Birgitta sa...

Hej! Din matta till trappan blev ju super. Den måste tagit massor av timmar att väva. Ska bli roligt att se dina nya projekt.
Ha det så bra.
Kram Birgitta

charlotte sa...

Nydelig matte med flotte farger! Spennende å se hva du gjorde for å få den til å svinge.

Emelie sa...

Vilket arbete och konstverk!
Den som blibit ägare till denna matta är lyckligt lottad. Du är verkligen duktig!
Jag blir så nyfiken på heka processen hur du arbeetar. hur lång tid tog det till exempel att göra denna matta?
Ha det gott!

MiA sa...

Så fint det blev, och vad duktig du är som klurade ut hur du skulle göra svängen!

Lilla huset på prärien sa...

WOW! Sååå himla fint! Vilket arbete. Gud vad du är duktig! Jag är ju så himla impad men det vet du ju redan... :) Kunden måste känna sig jättenöjd tror jag!

Kram Jenny

India sa...

Oj vad avancerat!!!!

Pernilla, Lyst - Slow Living Fashion sa...

Hej!
Vilket jobb du lägger ner! Att väva snett har jag inte hört talas om förut, men det mesta går ju, det omöjliga tar bara lite längre tid...
Jättesnyggt som vanligt :)
Pernilla

Elisa Day sa...

Läste om dig i Drömhem och trädgård. Blev så inspirerad och imponerad av dina vackra mattor! vilket otroligt jobb du har gjort med den svängda trappmattan. Kram

ingridp sa...

Så duktig du är Viktoria! Den är supersnygg din matta. Synd att jag missade dig i lördags men vilken fest jag var på!

Ulla sa...

Jag bockar och bugar av respekt och beundran! Det räcker att brottas med varpen till en rak ripsmatta så du gör det omöjliga möjligt tycker jag. Vadär på gång nu?

Viola_T sa...

Ja den mattan, den vore något att ha i morfars hus.