söndag 2 augusti 2009

Fika på Österlen

.

.

Vi har varit en sväng till Österlen i veckan med goda vänner. Det var 17 år sen sist jag var där. Men det lär inte ta 17 år till nästa gång om jag får bestämma. Det var så vackert och mysigt.
.
Det blev en väldig massa fikande och ätande för det finns så många charmiga ställen.
.
Vi utgick från Vitemölla Badhotell där vi hyrt en liten lägenhet. Fantastiskt läge och mat.
.


.

.
Vi fikade på konditoriet och stenungsbageriet Olofviktors i Glemmige och hade turen att få sitta på den vackra verandan. Hela den fyrlängade skånegården är möblerad med vackra gamla grupper av bord och stolar. Jag åt den godast cheesecake jag någonsin smakat.
.


.
Därefter åkte vi till Ale Stenar och brände lite kalorier på stigen upp, men inte tillräckligt för att få plats med en fika på Vendel i fiskelägret i Kåseberga. Men vi köpte surdegsfranska och surdegsknäcke i bageriet, vilket var väldigt gott.
..
Det lilla skjulet längst ner till höger fotode jag på baksidan av Mellby Skola. Ett hus proppat av inspirerande verksamheter: Hantverksgruppen Kaos, antikvitetshandel och inredningsbutik.
.
.
Här kommer några fler fikatips utan bildbevis.
Ciennakakorna på
Café Strand i Kivik är bara de värda en resa till Österlen.
Citronrutan på
Bränneriet i Ravlunda var supersmaskig.
.
En vecka kvar på semestern och sen får det bli lite mindra fika och mycket flera promenader...
.
Må så gott!
.
Viktoria

7 kommentarer:

desiree sa...

Åh, Österlen är underbart. Och inspirerande!

Lilla huset på prärien sa...

Åh vilken härlig dag! Jag skulle så gärna besöka Olof Victors vid tillfälle men det har bara inte blivit av. Ärligt talat så är jag aldrig på Österlen trots att det inte allas är särskilt långt bort... är aldrig i Malmö heller för den delen. Hmm... det ska jag nog ändra på :)

Kram Jenny

MiA sa...

Men gud så mysigt! Och vackert :)

Annika sa...

Vilken drömtur... har aldrig vasrit i dom delarna av landet men ser att det lockar mig.... o fika måste man ju bara när det är semester... ja nu blir det till att börja träna lite.. har tröttnat på min fot som fortarande trilskas så nu tar jag tjuren vid hornen o börjar träna så får vi se...:) ha det fortsatt gôtt...Kram annika

India sa...

Ohhh.. Skåningen i förskingringen får ju hemlängtan!

Ulla sa...

Jag kan verkligen bekräfta din upplevelse hos Olof Viktors. Vi gjorde ett första besök förra veckan på skånesemester men definitivt inte det sista. PS Ser fram emot flera av dina vävar under hösten!

ingridp sa...

Oh så fina bilder Viktoria! Bodde på Vitemölla för några år sedan och det är ju underbart. Hur gjorde du för att få in fyra bilder ihop??? Har mycket att lära än.
Hoppas vi ses den 5 september på torget.
kram